Návštěva komunity Anánda ASSiSI Návštěva ašrámu

Návštěva komunity Anánda ASSiSI

1. zrodil se nápad

Mé mentální duchovní cestování začalo zcela prozaicky jednoho dne, když si mně paní vedoucí zavolala od  PC a položila mi otázku: „Blanko, právě jsem kontrolovala Váš plán dovolených,  jako dlouholetému pracovníkovi Vám záleží  odměna jeden týden dovolené navíc – nikde nevidím, kde ji máte naplánovanou. Do zítřka se polepšete, chci vidět Vaše konkrétní čerpání!“

V duchu mě napadlo, „Pojedu do Ananda Assisi, včera mi přišla pozvánka.“

Rozum si ale vedl svou „Copak to můžeš říci rodině a v zaměstnání?“ Budou Tě brát jako podivínku... a kde  vezmeš na to peníze... neumíš anglicky...stejně tě nevyberou.“

Ale v srdíčku se ozývalo: „Já ale chci jet, moje duchovní labuť – Jógananda mě opatruje, mentálně jsem mu již slíbila věrnost a třeba i já dostanu možnost složit slib žákovství, k tomu se v Čechách nedostanu.

Horečně jsem začala uvažovat o penězích, meditovat a ejhle ... před lety existovala tzv. kuponová privatizace, za vložení 1000 korun u České spořitelny se mi rozrostl tento fond na skoro 20 tisíc, pokud je nyní vyberu rodinný rozpočet nezatížím a je rozhodnuto. Druhý den jsem se objednala přes sekretářku u vedoucí  a oznámila“ „Paní vedoucí, jsem ráda, že jsem obdržela týden navíc a vyberu si ho  v druhé polovině října na poznávací zájezd do Itále – okolí Assisi.“  Řekla jsem naprostou pravdu, i když  to byl poznávací zájezd mého nitra za duchovními Mistry, zkusit týden života s meditacemi a s jogou, ale zároveň se známými tvářemi s českým překladem.

2. Přípravy na cestu

Hurá, jsem vybrána mezi 15 lidí a dostala jsem pozvánku do Prahy na informativní schůzku v indické restauraci. Co si vzít vhodného na cestu? Je teplo, ale cítím slavnostní chvíli, vzpomenu si,  že uvidím neznámé tváře a mé jméno BLANKA je v cizině překládáno jako bianka – bílá, pojedu v bílém a představím se tak zároveň i dalším neznámým lidičkám. V tuto chvíli ještě netuším, že jediná poznámka k naší garderobě do komunity bude nějaký bílý prvek – na slavnost světla, ale i pro případný slib žákovství (mám toto přání stále skryto v dušičce, nechci to říkat moc nahlas, třeba mě Mistr ani cvičitelé nebudou chtít, cvičení není totiž moje silná stránka, ale už mi tolik pomohlo pro mé zdraví)

Schůzka je symbolická v sobotu ve 14 hodin pod pražským orlojem, přijedu dříve, abych se nabila atmosférou Starého Města a Karlova Mostu a všude kol je mnoho a mnoho svateb. Dokonce mě, bílé paní, se někdo zeptá:. „ Slečno, vy jdete rovněž na svatbu?“

„Ne“ a v duchu,  já mám schůzku s duchovnem...Zpoza rohu se objeví skupina veselých lidiček a již máme připravený stůl v indické restauraci a při dobré stravě plánujeme cestu, aut je málo, někteří jednou vlakem a nás  5 se rozhodne využít  cestování  nízkonákladovou leteckou společností, neuvěřitelně levné, rychlé, stačíme si ještě naplánovat společné obsazení  pokojů, nyní mě čeká ještě rodinná dovolená u moře a za měsíc nová skupinko nashle..

3.Krach letecké společnosti a autobus

Našeho leteckého cestování se pro skupinku 5 lidí ujala nová kamarádka Diana z Mělníka. Zjistila nádherný letecký spoj, letenka je zarezervovaná, pouze ji nefunguje platební karta, čeká na manžela, aby ji pomohl zaplatit letenku a my peníze obratem pošleme na její účet, vše stihnu dříve než odjedu z manželem na dovču do Omiše. Emailem dostáváme písemnou rezervaci i poděkování za důvěru oné letecké společnosti.

Je poslední den platby, letenku se stále nepodařilo zaplatit, přicházím domů z práce a slyším hlas v televizi: „Dnešního dne vyhlásila úpadek nízkonákladová letecká společnost Sky-line. Všechny lety jsou zrušeny. Zaplacené letenky pravděpodobně propadly,“ s politováním se omlouvají i nám, kterým před 2 dny děkovali za důvěru v jejich společnost.

Modlím se v duchu: „Bože, nedopusť, aby platba se odpoledne povedla.“ A píši sms Dianě. Večer v 11 hodin při přijde krásná sms, platba se nezdařila a letenka nebyla zaplacena! Naši andělé stáli při nás, i když nevím jak budu cestovat, jsem šťastná. Mezi skupinkou a vedoucím se rozběhne řada emailů s dotazy a nabídkami vlakových spojů, pozítří odjíždím, nic mi nevyhovuje, když najednou přijde nabídka zlevněného autobusového spojení do Florencie, pokud máte zájem volejte Danovi. I když druhý den odjíždím na dovolenou, stihnu zavolat ještě Danovi a již na dovolené dostávám zprávu, že zlevněná jízdenka čekala na naši nově vytvořenou čtyřčlenou skupinku, v posledním dni slevy.

4.Cestujeme do komunity Ananda

V pátek v poledne si dávám sraz s Janou v Praze na Florenci trochu dříve před odjezdem, abychom si mohly dokoupit  potraviny na cestu do Itálie. Naše mužská polovina skupinky přichází těsně před odjezdem s rozdílnými zavazadly – Dan trochu větší – zásoby, kdyby něco chybělo a Martin nese malý baťůžek a na naše divení odpoví: „Já jsem se řídil pokyny vedoucího, prý si máme vzít pouze to nejnutnější, o vše je tam postaráno.“  Na jeho slova jsme si několikrát vzpomněli později při pobytu v Anandě – opravdu vše co se týče občerstvení a pomůcek na jógu  včetně deštníků pro nenadálý apeninský deštík, vše bylo k dispozici a navíc vnímavé dušičky kolem nás byli ochotni  pomoci jeden druhému, zbytečně jsme se tahali s některými věcmi,  stačí mít  otevřené srdce a vše se řeší samo, v pohybu.  Autobus jel sice pomalu, ale spolehlivě, povídáme, pospáváme, pojídáme ze svých zásob a už je tu autobusové nádraží ve Florencii i s blízkým  vlakovým nádražím. Ale  při vstupu na nádraží nás překvapí obrovská fronta cestujících u pokladen, asi Italové jezdí častěji vlakem, než my Češi. Stihneme vůbec vlak do Assisi? Chvilka beznaděje, ale náš nejmladší člen skupiny okouzlil jednu mladou Italku a ta nám pomůže naprogramovat si jízdenky v italském automatu.

Hurá,  sedíme v čistém a prostorném kupé italského vlaku a těšíme se na věci příští. Vše krásně vychází, na nádraží v Assisi čeká několik taxíků a jeden taxikář se nás ochotně ujme.  Náš mladík a mladý italský taxikář rozebírají otázky českého a italského fotbalu a my s Janou na zadních sedadlech se vzájemně držíme a modlíme za šťastnou cestu, protože řidič razantně a suverénně zvládá jednu zatáčku za druhou a jedeme stále vzhůru a vzhůru, asi půlhodinku směrem do nebe, tam kde končí civilizace. A konečně  - na konci světa se objeví historický kamenný domek, skleníky, lesy a nádherný výhled na apeninské hory – jsme v komunitě ANANDA ASSISI, v nadmořské výšce 800 m a začíná nás provázet RADOST, která je osou veškerého dění komunity, kterou symbolizuje i vlastně všude obklopující  symbol Anandy, kterým je  půvabná kresbička Svamí Krijánandy.

5.  Ubytování v komunitě

Usměvavá recepční nás uvítá a předá několik dotazníků, které společně vyplníme, přijeli jsme totiž jako první z našeho zájezdu .  Dostáváme  natištěný program víkendového provozu Anándy v angličtině i v italštině a naše první společná cesta vede do zdejšího Templu – chrámu duchovního světla.  Je to působivá kruhová stavba ze skla a dřeva, s modrou kupolovitou střechou, vzdušná a příjemná za každého počasí a která je vlastně zdejším duchovním středem. Zujeme se a v tichosti vstoupíme do  meditačního chrámu komunity, spočineme v myšlenkách vděčnosti, ale i v obavách. „Ano, jsem zde pod opatrováním Mistra, třetí oko naproti nám mi snad bude pomáhat v meditacích, zvládnu meditovat tak dlouho až 1,5 hodiny?“ V Čechách mi stačí čtvrthodinka a už myšlenky začínají poskakovat. Když se všichni nabažíme této zvláštní duchovní atmosféry, dívka nás doprovodí zpět na recepci a vydá pokyny: „ Chlapci odnesou dívkám zavazadla na ubytování ve zdejší budově do pokojíčku U Damiána, potom se vrátí na recepci a já je odvezu autem  do vzdálenějšího penzionku, asi čtvrthodiny pěší chůze od recepce.“

Poděkujeme chlapcům i příjemné recepční  za  péči  o nás a již si prohlížíme malý, skromný, ale velice útulný pokojíček, kde je ještě prázdná postel pro Elén, která využila nabídky zkrachovalé letecké společnosti cestovat přes Bratislavu. V pokoji jsme pod dohledem našich Mistrů, vpravo se na nás usmívá Jógananda a vlevo Ježíš. Úplně vpředu je malinká veranda s výhledem na krásnou horskou přírodu, je to doslova hnízdečko jógy pod nebesy, Olymp, ananda jógy. Jsem ráda, že jsem právě teď a tady a společně s Janou začneme luštit dvojjazyčný program na tento víkend, protože náš program kursu s překladem začíná až v pondělí. Nás český vedoucí je na kursu krijajógy  mimo komunitu a přijede až v pondělí. Máme možnost si prověřit své chatrné znalosti angličtiny.

Blíží se večer, většina účastníků zájezdu již přijela a velice těžko se drží první mauna – u večeře v jídelně hlavní budovy, u stolů s bohatými vegetariánskými švédskými stoly, stoly přetékajícími krásnou zeleninou,ovocem, chutnou krmí, množstvím zákusků a výběrem několika čajů, z kterých vítězí i do budoucna Ginger – zázvor čaj (ty jsou k dispozici i během  dne). Jídelna je vyzdobena portréty všech Mistrů, modlitbičkou díků za božství v jídle, jsou zde nádherné energetické obrazy. Dostává se nám i uvítání od zdejšího pěveckého sboru komunity, který nám zazpívá a potom,,sláva, je vyřčeno jedno z krásných moudrých hesel Kriajánandy a můžeme již mluvit a ne se dorozumívat posunky. V dalších dnech si, ale na maunu již zvykáme, je to nádherný předěl po meditaci zvykat si na život kolem sebe , nejdříve samy v sobě  v tichu a potom teprve pustit vnější zvuky ....  a již je první večer s programem – začínáme s večerem manter a hudba a mantry nás budou provázet celým naším pobytem.

6.  Neděle v Ananda Assisi

Nedělní ráno je sice ještě tmavé, ale kolem nás vládne již čilý ruch, lidičky na chodbách i venku  pospíchají do Templu , kde začíná cvičení ananda jógy s krátkou meditací nebo do suterénní místnosti  Templu, kde je na programu dlouhá meditace s krátkým samostatným  cvičením jogínů, většinou  provádějících  účinné energetické cviky Jóganandy.  V obou úrovních cvičení nechybí nezbytné mantry, které inspirovaly zdejší Mistry. Říkám si, raději jdu na kratší meditaci, uvidím později, zda někdy zvládnu delší a lovím anglicko – italsko – německo – dánsko – česko - komentář k energetickým cvikům, ale protože je důvěrně znám již z Čech jsou i zde, v jazykovém Babylonu, pro mě blízké.a další cvičení kopíruji a občas i něčemu rozumím!

Neděle je v komunitě slavnostní den, v tento den není karmajóga, ale všichni stálí i dočasní obyvatelé Anándy se schází na zpívané jógové mši ˇ“Slavnost světla“.  Poprvé se obléknu do svého slavnostního bílého oblečení – bílé kalhoty a bílá halenka s růžovým šálem –  a pospíchám k dalším bílé oblečeným  lidičkám do Templu. Mezi připravenými zpěvníky manter nacházíme i připravené texty k této zpívané mši v češtině  a již přichází bílý sbor  se zlatými šálami a začíná krásná a dojemná slavnostní mše. Tato slavnost uctívá jógovou jednotu v podobenství ptačí říše, všichni jsme vlastně vesmírní ptáci, kteří spolu plujeme vesmírem a celým životem, pokud zůstáváme sami, přicházejí potíže a překážky, ale pokud plujeme v šiku, můžeme se vzájemně opírat o silnější jedince a vše jde lépe. Krásné duchovní písně, texty, ale proč se nakonec tvoří fronta? Ptám se sama sebe“ „ Co to znamená?“ Jana se účastnila pobytu již vloni a tak mi dává pokyn, zařaď se též! A nakonec i pochopím,  každý  má možnost získat od vedoucího této jógové mše světélko poznání, světélko, které dostaneme do oblasti našeho třetího oka, světélko, které opravdu hřeje a pomáhá vstřebávat dojmy následujícího týdne.

Po obědě je mezi programem chvilka osobního volna a tak vzhůru do areálu! Objevuji tančícího Šivu, ale i „své“ jezírko s labutí, které se stalo impulsem pro moji cestu, ale objevím i uprostřed lesa nádhernou fotku v nadživotní velikosti Jóganandy v místě, kde je nádherný výhled na Apeniny, to je tedy překvapení....

Ozývá se ale mobil – moje kamarádka Elén  volá: „Blanko, letadlo má zpoždění, přijedu až pozdě v noci, počkejte na mě!“  Tu si uvědomím prozíravost recepce, která nás všechny tři ubytovala v budově blízko recepce, na recepci konči služba již ve 20 hodin a nebylo by příjemné čekat na přítele večer a ještě jít i se zavazadly neosvětlenou krajinou,  všichni si sice vzájemně pomáháme, ale recepce, cvičitelé a všichni obyvatelé komunity připravují svou srdečností a obětovostí podmínku učit se žít v praxi Anandu jógu – jógu radosti. Naše samostatná kamarádka – jogínka sice přilétá se zpožděním do Říma, chytne správný vlak do Assisi, ale před půlnocí již nečeká žadný taxík – taxikáři nepředpokládají, že české jóginky cestují i pozdě večer. Nakonec, ale objeví  jeden klášter a odtud se jí podaří sehnat taxík ,a protože o jogíny pečuje určitě mnoho a mnoho andělíčků strážníčků, po  hodině čekání se konečně krátce í před jednou hodinou v noci objeví taxík s mojí kamarádkou před budovou recepce komunity. Obě spočineme v objetí a vzhůru na pokoj, vybalit a zahřát se čajem!!!!

7. Začíná týden s lekcemi

Po nočním vyhlížení kamarádky na čerstvém horském vzduchu si představuji, že další den nechám své tělíčko odpočívat v postýlce beze spěchu na ranní rozcvičku a začnu se svým  programem  v pohodě až snídaní. Říkává se však, člověk míní, Bůh mění, a tak slyším ráno šramocení své kamarádky, která se vyptává – jak se dostanu k Templu, chci již začít cvičit, chci na rozcvičku... Co dělat, Jana již zvolila delší  meditační program, není již na pokoji  a tak přece nenechám Elén bloudit i v cizém prostředí, to bych byla špatná kamarádka.  Překonávám svůj osobní rekord přípravy na jógovou rozcvičku, pospím si až v Čechách, tady jsem teď a využiji toho do sytosti!. Obě jsme rády a již vidíme auto s naším českým vedoucím, je unavený, ale šťastný na místech,  která má rád a nastává týden jógového opečování s českým překladem lekcí,  karmojógou., přednáškami i večery s nezbytnými mantrami a meditacemi.

Upostřed týdne je uspořádán výlet do městečka Assisi, po stopách sv.Františka a sv. Kláry,  všichni, kteří jsme se účasnili tohoto výletu,  obdivujeme jejich skromnost, oddanost, lásku i krásu  a současně i  nádheru italských  kostelů a klášterů, plně nasáváme jejich  duchovno a necháváme na sebe působit neopakovatelnou atmosféru místa posledního spočinutí sv. Františka..

Po chladném a větrném výletu následuje ještě večer s Jóganandovou léčebnou technikou, vzájemně se posilujeme OOmm energii a to ještě netuším, že druhý den poznám i já na vlastní kůži blahodárnost této duchovní metody.  Ráno se probudím se ztrátou hlasu a špatným dechem, vynechávám rozcvičku, rituály, přemáhám se při karmajóze, vzdávám se i lekce a našemu vedoucímu  i celé naší skupince se zželí  mého skřehotavého hlásku a indispozice a dostávám od nich dárek zde v duchovní komunitě, po obědě mě vezmou do kruhu a ještě s jednou paní, budoucí maminkou, nasávám energii mohutných devítí ooom a stává se zázrak, odpolední promítání i přednášky včetně cvičení zvládám již v plné síle, mé léčebné schopnosti jsou nastartovány bez léků a já mohu vzhůru do dalšího dění komunity Ananda Assisi

8. Odjezdy domů a setkání s Krijanándou

Tak jak naše skupina po částech přijízděla do Anandy, tak i odjíždí, nejdříve mělnická skupina, Elén a, Dany odjíždí odpoledně, ale naše čtyřčlenná skupinka  až v neděli, autobus do Florencie jezdí pouze obden. Do atmosféry loučení přijde v sobotu ráno radostná zpráva, že Swami Krijananda přijede neočekávaně o týden dříve a bude mít dokonce veřejné vystoupení v Templu – chrámu světla. Splní se mé tajné přání, setkat se na vlastní oči s přímým žákem  Jóganandy, jehož moudrá slova a afirmace mě dovedly k ananda józe. Je to další sváteční den, není karmajóga a tak ti co zůstávají,  pospíchají do duchovního krámečku komunity a prohlíží fotky, knížky , CD, mimo suvenýr domů něco, co by případně mohl Krijánanda podepsat. Mně osobně zaujme Tajemství štěstí, to potřebuje k  životu přece každý. Potom znovu oblékáme své bílé oblečení a pospícháme do Templu získat místečko, kde budeme dobře vidět a slyšet. Vstupem do Templu se rozzáří nejenom třetí oko nad oltářem Mistrů,ale  začne snad i více zářit slunce a do prostoru přijde více pohody, lásky, tepla do našich srdéček – takže i když celý proslov Svámího  je nám překládán do sluchátek, nevnímáme slova, jenom  pocity a krásu, pohodu, anándu..  Na konci vystoupení dostáváme pokyn od našeho vedoucího a společně se prodíráme  za ním v zástupu lidí a už jsme před Svámím, Jsme přestaveni jako skupinka z Prahy a Krijánanda ochotně podepíše naše suvenýry, jeho podpis v mé knížce Tajemství štěstí doslova hřeje.

Odpolední procházku věnujeme poslednímu rozloučení s přírodou  v prostoru komunity a hlavně hledáním kytičky na oltář Mistrů –   poděkování na závěr našeho pobytu a jako dárek ke slibu žákovství. Neděle je opět slavnostní den a  naposledy  si  tento týden oblékám bílé oblečení, čeká mě nejenom dlouhá meditace, která zde,  v  promeditovaných místech, připadá krátká, ale i slib žáka mezi 12 dalšími jóginy společně s Italy. Po obřadu  zazní krásná mantra Radost, radost, radost..... ano jsem zde s jógou radosti, vzájemně se zdravíme a připadám si  jako ve sboru andělů – pohoda, mír, co jiného si přát na závěr pobytu. Jenže čeká  nás  poslední balení a dokonce bych ještě měla i  snídat.... Naštěstí v  jídelně jsou natolik benevolentní,  že si můžeme jídlo vzít s sebou do balíčku na cestu do autobusu a do vlaku.

Náš vedoucí naši skupinku odváží na nádraží a cestou se mi plní  další přání – najednou se objeví další zastávka, která se nestihla při společném výletu do městečka Assisi, kde zastavujeme u  kostelíka „U Damiána“ – tak se jmenoval náš pokojí a je to místo, kde skončila životní pout sv. Klára, duchovní přítelkyně sv. Františka., Naši  cestu sice trochu naruší cyklistický závod, ale stíháme včas vlak do Florencie, kde nám  vznikne 5 hodinová časová rezerva na prohlídku Florencie.

Říkám si – italské městečko-  to znám, to mně nemůže již překvapit, ale když se přede mnou otevře renesanční náměstí, obdivují sílu renesančních umělců a stavitelů, je to též čistota člověka, to, o co se snaží i bojuje jóga, návrat k Pravdě .

Po příjezdu domů se cítím posílena a snažím se spojit svůj každodenní život dotyky této jógy radosti, jógy s afirmacemi včetně pilování angličtiny. Chci se sem opět časem vrátit, zatím mám styk s Anandou Assisi  pouze emaily novinek, které dostávám na základě předané emailové adresy, ale příště pojedu třeba už sama bez překladu a tak bych byla ráda, aby dění komunity rozumělo  nejenom mé srdce,  ale i mysl chápala všechna moudrá slova a zpěvy, přivezla jsem si své tajemství životního štěstí.

Tato cesta se uskutečnila v říjnu 2009, ale současné dění komunity Ananda Assisi můžeme sledovat na www. http://www.ananda.it/en  a posilovat se pozitivními tóny  z radia Ananda  http://radioananda.com/about_us.html  , které zní ze střediska  Anandy v USA